Valgfag - kursus 18

LITTERATUR & EKSISTENS

Velkommen til et litterært valgfag om dilemmaer og valg, mening og håb. Med udgangspunkt i ny nordisk litteratur sætter vi fokus på menneskelivet og en række eksistentielle spørgsmål om glæde og sorg, værdighed og mening, skam og kærlighed.
Vi tager Skandinavien rundt med læsebrillerne på og tager udgangspunkt i danske Kathrine Marie Guldagers "Et rigtigt liv". Herfra drager vi nordpå til norske Vigdis Hjorth, Per Petterson og Linn Ullmann, videre til islandske Jón Kalman Stefánsson og Nordisk Råds litteraturprismodtager i 2018 Audur Ava Ólafsdóttir og tilbage til Danmark igen til Ida Jessen og Helle Helle.
Ord skaber, hvad de nævner, og hvad gør ordene ved os?

v/ Marianne Gyldenkærne, MG

VANDRETURE I VIDUNDERLIGE VESTJYLLAND, 4-6 KM

En stor del af Danmarks kyst smyger sig langs Limfjordens krumninger. Landskabet her er meget smukt, varieret og af afvekslende karakter. Vi skal vandre ad smalle stier, under høje træer, langs store skrænter i et stort åbent landskab med vidt udsyn over hav og fjord.
Det vestjyske landskab rummer mange fortællinger både om de istider, der skabte landskaberne, om os, der bor her nu, og om vores forfædres livsbetingelser.
Fælles for alle vandreturene er, at de afvikles i et bakket terræn, som kræver en rimelig god kondition, ligesom det kan være en fordel at gå turene i vandtæt fodtøj. Vi får sikkert også brug for regntøj på et tidspunkt. Vel mødt!
Ekskursionsudgift max 250 kr.

v/Knud Sørensen, KS

RASK LØB GENNEM MUSIKHISTORIEN

På valgfaget laver vi nedslag i musikkens historie fra oldtid til nutid. Musikkens sprog der ændrer sig med tiden, fra festen og markedspladsen, fra kirkens patent på sang, kongens og fyrsternes brug af musik som
magtsymbol, til musikken bliver mere fri og ukontrollerbar op til nutidens musik hvor en del af musikken bliver elitær. Få går i vores tid til koncert med et stykke for gråspurv og triangel, hvorimod populærmusikken fylder stort set hele spektret, og hvor den symfoniske musik har fundet en niche i
filmmusikken. Vi skal lytte til de gamle værker, korte som lidt længere, og de instrumenter der er blevet brugt gennem tiden, analysere og vurdere. Og måske også finde vore favoritter. Og så vil vi se på de store komponister Bach, Mozart, Beethoven Schubert, Tjajkovskij og Chopin frem til Bent Sørensen og forsøge at få lidt populærmusik med.

v/Martin Ravn Jensen, MR

RAKU - KERAMIK I RØG OG DAMP

I dette valgfag dykker du ned i Østens forunderlige keramik. Processen er i starten klassisk lerarbejde, med formgivning og brænding. Rakuprocessen begynder først, når du lægger glasur på dine brændte emner, og efterfølgende går i gang med den helt specielle brændingsteknik. Modsat andre
keramiske glasurbrændinger, er processen hurtig. Emnet varmes op til glasurens smeltepunkt, hvorefter det reduceres under savsmuld. Det giver ild og røg, men kort tid efter kan du fiske dit emne ud af
bålet og nyde dets overraskende skønhed.
Raku er kendetegnet ved, at glasuren under reduktionen får en ekstra blank og skinnende effekt samt, at der opstår smukke krakelerings mønstre. Et valgfag for såvel øvede som uøvede.
Regn med 250 kr. i udgift til materialeforbrug. Det er muligt at købe mere ler, hvis du ønsker
det.

v/Kristian Tikjøb, KT

SANG OG KLASSISKE MESTERVÆRKER - YDELSE OG NYDELSE

Her skal der synges igennem. Højskolesange, nye sange, måske en lille korsats m.m.
Vi vil bruge tiden til at få sangen frem med stor stemme og evt. krydre det hele med lidt teknik, som kan give mere stemme, mod og fremme glæden ved at synge.
Med andre ord: Der skal ydes, så det bliver med kraft og fryd.
Vi vil også nyde et stykke musik ved hver lektion.
Vor klassiske musikskat rummer utallige oplevelser og værker. Vi skal lytte til nogle af disse store og små værker efter en kort gennemgang. Vi vil også bruge lidt tid på komponisten.
Et valgfag, hvor der både skal ydes og nydes.

v/Ole Jørgensen, OJ

MED FOLKEHOLD OG FOLKEVOGN

Husker du smagen af Richs kaffe, lugten fra tørv og løbesod, eller husker du tiden, hvor mor fik fryser, og far fik folkevogn?
Det vestjyske samfund i by, på land og ved vand har gennemgået en kolossal forandring de sidste hundrede år. Vi skal på en nostalgisk tidsrejse hos lokale virksomheder, på egnens museer og møde lokale ildsjæle, der sammen med os skal finde ind til kernen af, om alting nu også var bedre i gamle dage.

Ekskursionsudgift max 250 kr.

v/Jens Hedevang, JH

3 apr 2024