Valgfag - kursus 19, 2022

VARME KARTOFLER I POLITIK

Slib stemmebåndet og find de skarpe argumenter frem, når vi sammen tager nogle af årets varmeste politiske emner op til debat. Med faglige oplæg stilles der skarpt på aktuelle politiske diskussioner som vi sammen runder. Et samtaledemokratisk fag for alle der interesserer sig for samfund og det at være borger i Danmark.

v/Niels Bjørn Wied

NATURENS GAVER

Naturen omkring os er et skatkammer af urter, som kan bruges til meget andet end krydderi og smukke buketter. På dette valgfag dykker vi ned i naturens skatkammer, for at finde ud af, hvad planterne kan bruges til i hverdagen. Vi skal blandt andet arbejde med fremstilling af salver og cremer, lave kryddersnaps eller
-olie, prøve kræfter med plantefarvning og lave sankemad. Kurset er på begynderniveau, så det er ikke nødvendigt at have særligt plantekendskab på forhånd. Udgifter til materialer må påregnes (maks. 250 kr).

v/Astrid Skou Hansen

TRYK MED AKRYLMALING (GELLIPRINTING)

I dette valgfag laver vi flerfarvede tryk med akrylmaling og flerlagede strukturer. Vi vil eksperimentere med at bruge blade, stempler og skabeloner for at danne spændende former og mønstre i vores tryk. Gelliprinting er en teknik, der ikke kræver en trykpresse - og det er derfor nemt at fortsætte derhjemme med gummirulle og gelliplate. Medbring gerne arbejdstøj eller et forklæde, da akrylmaling er svært at få at tøjet. Du kommer hjem med en række unikke kunsttryk og papirer, der kan bruges som billeder, kort, bogbindingspapir mm. Valgfaget er henvendt til begyndere. Udgifter til materialer må påregnes (maks. 250 kr.)

v/Johanne Kirstine Buur Okkels

DANMARK SIDEN 1929

Vil man forstå vores samfund, som det er i dag, må man se på de faktorer, der har skabt det. Vi vil følge danmarkshistorien fra det store krak i New York over 30'erne til besættelsen. Derpå følger en gennemgang af besættelsestidens historie til opbygning af velfærdsstaten. Forvandlingen af det danske samfund fra et landbrugssamfund til industrisamfundet med affolkningen af landet som en konsekvens. Endelig beskæftiger vi os med oliekrisen og jordskredsvalget i 1973, hvad det kom til at betyde, og hvordan samfundet i dag er et resultat af hele denne udvikling.
Betaling på valgfaget er maks. 100 kr.

v/Asger Gyldenkærne

DE NYE SANGE

Højskolesangbogen har fået omkring 150 nye sange. Vi vil synge en del af dem - og samtidigt arbejde med stemmebrug, indstudering, fremførelse og genrebevidsthed. På holdet vil vi samtidigt prøve at bestemme "den gode sang" og undersøge, hvad der gør en sang sangbar og brugbar til fællessang.

v/Sisse Skovbakke & Jesper Vinther

UD I DET BLÅ, SOMMERVANDRINGER 4-6 KM

Har du lyst til gå og opleve en, ikke uvæsentlig, del af Danmarks kyst, som ligger langs den vestlige del af Limfjordens krumninger? Her er landskabet meget smukt og varieret og af afvekslende karakter. "Ud i det blå" fører os ad smalle stier under høje træer, langs store skrænter i et stort åbent landskab med et vidt udsyn over fjord og hav - dansk sommer, når den er bedst. Har du lyst til at gå, hvor himlen er klar og blå, så på med støvler og rygsæk og ud i den vestjyske natur.
Betaling på valgfaget er 200 kr.

v/Knud Sørensen