Valgfag - kursus 28, 2021

SLESVIG - VORT OMSTRIDTE LAND

Det er aldrig sjovt at være et bufferområde mellem to stater, der ikke er på talefod. Det fortæller den slesvigske historie alt om. Gang på gang har det været omstridt, hvem der skulle have herredømmet over området fra Ejderen til Kongeåen. Mange forskellige konstruktioner har været afprøvet i tidens løb. Ikke alle med lige stort held.
Men som følge af denne placering mellem dansk og tysk er opstået en særlig kultur, så mange i tidens løb har sagt: Vi er ikke tyske, vi er ikke danske - vi er slesvigere.
Den dag i dag ser vi i Slesvig en kulturel mangfoldighed, der er enestående.
Vi vil følge historiens løb i Slesvig med nedslagspunkter i de store og voldsomme begivenheder, og naturligvis også genforeningen - for var den et endegyldigt punktum for stridighederne? Eller var den blot begyndelsen på en ny nationalitetskamp?
v/Asger Gyldenkærne

UD MED KNUD, 4-6 KM

En stor del af Danmarks kyst smyger sig langs Limfjordens krumninger. Landskabet her er meget smukt, varieret og af afvekslende karakter. Vi skal vandre ad smalle stier, under høje træer, langs store skrænter i et stort åbent landskab med vidt udsyn over hav og fjord.
Det vestjyske landskab rummer mange fortællinger både om de istider, der skabte landskaberne, om os, der bor her  nu, og om vores forfædres livsbetingelser.
Fælles for alle vandreturene er, at de afvikles i et bakket terræn, som kræver en rimelig god kondition, ligesom det kan være en fordel at gå turene i vandtæt fodtøj. Vi får sikkert også brug for regntøj på et tidspunkt. Vel mødt!
Ekskursionsudgift max 250 kr.
v/Knud Sørensen

HØJSKOLESANGBOGEN - FOLK OG FORTÆLLINGER

Fællessang skaber fællesskab og det vil vi dyrke med både helt nye og godt brugte sange.  Hvis man vil finde kernen i, hvad der kan kaldes dansk -  søger efter eksempler på sammenhængskraft i dansk kultur samt eksempler på gedigen dansk lyrik i 200 år, så er højskolesangbogen ikke til at komme uden om! Vi dykker ned i sangene, i historien og fortællingerne, og synger af hjertens lyst - ”Så syng da Danmark, lad hjertet tale”.
v/Martin Ravn

SVAMPEJAGT, SKOVKOMFURER OG SANSELIGE SMAGSOPLEVELSER

Et svampekursus, hvor I lærer en håndfuld gode og sikre spisesvampe at kende. Vi tager på svampejagt i skoven, indsamler svampe, som vi tilbereder enkelt og lækkert, og sætter smagsløgene i sving. Vi vil også indsamle planter og lave et par kryddersnapse. Vi har alle sanser åbne og griber de naturoplevelser, vi møder på vores vej. Medbring godt udetøj og sko - vi tager afsted uanset vind og vejr!
Valgfaget byder på 3 busture ud af huset. Betaling på valgfaget 200 kr.
v/Julietta P. Jensen

HVERDAGSHISTORIER - FRA TVSERIEN MATADOR OG DEN VIRKELIGE VERDENS LIDENLUND

Hvad er det lige, der fanger, fængsler, fascinerer og fortryller ved de rundt regnet 27 timers tv-drama? En fremragende udviklingshistorie, suveræne skuespilpræstationer eller de besynderlige, bizarre og betagende figurer i Lise Nørgaards persongalleri?
Vi vender det hele - men kigger også lidt dybere på udviklingshistorien og den reelle historiske tid. Husmødrenes historie, ægteskab med eller uden kærlighed, homoseksualitet, krigen, Indre Mission og det grundtvigske samt over- og underklassen.
Valgfaget byder på to ekskursioner. Vi skal besøge Damernes Magasin i Lemvig og besøge et særligt sted i Fjaltring, der rummer et museum med remedier, der fortæller 100 års danmarkshistorie.
Betaling på valgfaget 100 kr.
v/Lise Rokkjær

LÆDERVÆRKSTED

I boligmontager ser vi for tiden, hvordan naturmaterialer har stor plads i boligen, f. eks skind, pels, træ og læder. Her vil vi arbejde i kernelæder i naturfarve, og vi vil også prøve at indfarve læderet med narvsværte. Vi laver ikke kun boligting som æsker og krukker, men også brugsting som bælter, punge, etuier og små tasker.
En mindre betaling til materialer må påregnes.
v/Bodil Keldorff