Valgfag - kursus 28, 2022

VI SYNGER TO-STEMMIGT

På valgfaget øver vi os i at synge tostemmigt, og vi arbejder med intonation, dynamik, klang og frasering. Har du lyst til at prøve at synge i kor, så er chancen der. Du skal ikke kunne læse noder eller have kor-erfaring på forhånd. Du skal bare være glad for at synge. Måske opfører vi et par af vores kornumre på den sidste aften.

v/Jesper Vinther & Janni Østergaard

SYSLER & SAMTALE

Kender du det, at man taler bedre sammen, når hænderne er beskæftigede? På dette valghold tager vi de gode, dybe snakke om aktuelle emner, samtidig med, at vores hænder arbejder med strik, tegning eller hvad vi ellers har lyst til at fordybe os i. Hver dag tages et nyt, samfundsaktuelt emne op med et kort oplæg, hvorefter snakken går i små grupper, imens vi arbejder på vores projekter. Du må meget gerne selv medbringe strikketøj, skitseblok eller lignende. Ellers er der mulighed for køb af enkelte materialer på skolen.

v/Astrid Skou Hansen

FRANSKE LITTERÆRE GODBIDDER OG FILOSOFISKE SMULER

"Touren" går til Frankrig. Vi dykker ned i gammelt og nyt lige fra Marcel Proust og Albert Camus til den populære nutidige forfatterinde Delphine de Vigan. Eventyrbogen" Den lille Prins af Antoine de Saint-Exupéry læser vi bidder af og krydrer det hele med filosofiske eksistentielle smuler af Søren Kierkegaard og Jean Paul Sartre.

v/Marianne Gyldenkærne

KERAMIK FOR BEGYNDERE

Kan du lide at bruge dine hænder kreativt? Så er keramik måske noget for dig. Vi skal arbejde med de teknikker, der er ligetil at gå i gang med for en begynder - Kvætsning, pølseteknik, pladeteknik og modulering. Selvom du er begynder, kan du sagtens lave noget flot og funktionelt i keramik, der kan dekorere hjemmet eller bruges i køkken og stue. Der vil være håndgribelige opgaver at gå i gang med og rum til, at din egen fantasi kan sætte sit personlige præg på leret. Udgifter til materialer må påregnes (maks. 250 kr.)

v/Anna Bjerre

FRA GÅTUR TIL TANKEGANG

Korte gåture 3-4 km. Vi skal i løbet af valgfagstimerne spadsere, slentre, flanere og gå med eftertænksomhed. Vi begiver os ud i felten på særlige gode gå-steder, i digteres fodspor, med historiens vingesus i håret. Som vandringsmanden tager vi på fodrejse, betræder alheden, det forjættede åbne land og flanerer i byrummet. Og vi hører alverdens vandringshistorier fra HC. Andersen til Dan Turéll. Betaling på valgfaget er 250 kr.

v/Knud Sørensen

SVAMPE OG NATUR

Et svampekursus, hvor du lærer en håndfuld gode og sikre spisesvampe at kende. Vi tager på svampejagt i skoven, indsamler svampe, som vi tilbereder enkelt og lækkert, og sætter smagsløgene i sving. Vi vil også indsamle planter og lave et par kryddersnapse. Vi har alle sanser åbne og griber de naturoplevelser, vi møder på vores vej. Medbring godt udetøj og sko - vi tager afsted uanset vind og vejr! Betaling på valgfaget er 200 kr.

v/Julietta Jensen

VARME KARTOFLER I POLITIK

Slib stemmebåndet og find de skarpe argumenter frem, når vi sammen tager nogle af årets varmeste politiske emner op til debat. Med faglige oplæg stilles der skarpt på aktuelle politiske diskussioner som vi sammen runder. Et samtaledemokratisk fag for alle der interesserer sig for samfund og det at være borger i Danmark.

v/Niels Bjørn Wied

ERINDRINGSVÆRKSTED

På dette valgfag får du muligheden for at komme i gang med at skrive dine erindringer. Vi lægger grundlaget ved at tale om, hvem vi skriver for og hvordan, og vi hører andres erindringer.

v/Maja Lucas