Valgfag - kursus 5, 2021

BESÆTTELSESTIDEN

Selv om befrielsen nu ligger 75 år bag os, kan vi ikke slippe besættelsestidens historie, fordi den blev så skelsættende. Samtidig med, at det er vores forældres historie, er det jo også baggrunden for vores opvækst og dermed også vores historie. Ved at kende Besættelsestidens historie forstår vi vores egen historie.
Dels dukker der stadig ny viden op om dens dramatiske forløb, dels bliver vi vel aldrig færdig med at diskutere, om ikke mindst politikerne handlede rigtigt eller forkert. Var samarbejdspolitikken rigtig eller forkert?
Vi vil beskæftige os med besættelsestidens historie på forskellige måder - med dens forskellige aspekter, men også med efterkrigstiden i Danmark og den nye internationale orden med opdelingen i øst - vest, hvor Danmark blev tvunget til at vælge side.

v/Asger Gyldenkærne

MUSICALS - DEN SYNGENDE (OG DANSENDE) FORTÆLLING

Musicals er stadig en stor succes, og der er en stor udvikling i gang.
Vi skal se på udviklingen fra start til i dag - historien bag den spæde start og til det, den er blevet til i dag.
Hvorfor tog det så lang tid inden musicalen slog igennem i Danmark?
Vi vil også se på de forskellige perioder og stilarter, der findes i Musicalgenren - fra de klassiske til de mere rockede.
Fiktionen i historien til de ”based on a true story” musicals. Findes der politik i musicals, skjulte dagsordner, provokerende budskaber osv.
Det hele krydres med et par musicalfilm og en masse små klip fra de forskellige perioder.
Vi får besøg af en instruktør og hører, hvordan man arbejder med at opsætte en musical på scenen.
Faget vil også byde på en musicalkoncert, der viser forskellige måder at synge på, og de forskellige genrer, der er i musicalen.

v/Ole Jørgensen

DIGTERSPOR I LANDSKABET

Faktisk er vores syn på naturen i forvejen formet af forfattere.
For kunstnerne skaber landskaber, ligesom landskaber har skabt forfatterskaber.
Vi fordyber os i fortællinger og drager på ekskursioner ud i landskabet og afsøger de steder, hvor litteraturen skabes og fortællingerne finder sted.
Vi skal synge, læse, lytte, se og opleve - både på højskolen og ude i felten.
(Salling og Jenle, Nørre Vosborg og Stråsø Plantage samt Vesterhavet).
Valgfaget indeholder en hel- og to halvdagsekskursioner. Betaling på valgfaget 200 kr.

v/Lise Rokkjær

VESTKYST OG VILDE FORTÆLLINGER

Gennem foredrag og ture ud i landskabet sætter vi nogle af egnens ”skøre eksistenser” stævne.
Mød ”Mordbrænderen”, ”Bitte Fanden”, Johnny Madsen og mange andre.
Se, hvad knægten fra Bøvling Klit bragte med sig hjem efter endt ophold i den romerske hær for snart 2000 år siden! ”De tørre er de best”, synger Johnny Madsen på sin første solo-LP som hyldest til egnsspecialiteten tørfisk….få opskriften og en smagsprøve…hvis I tør!!
Vi skal opleve Naturen og Mennesket, Fortiden og Nutiden fra Nørre Nissum til Lemvig og videre over Harboøre til Thyborøn. Derudover går turen til Bøvling Klit, Nissum fjord og Torsminde, hvor Klit-Per historierne har rod.
Glæd dig til en skøn blanding af naturoplevelser og fortællinger fra det skønne Vestjylland, hvor der både er højt til loftet og til tider også vand i kælderen!!
Betaling på valgfaget 150 kr.

v/Peder Laursen

VINTERVANDRINGER OVER STOK OG STEN, 4-6 KM

Vind i håret, skumsprøjt og pulsen op - ud og mærke årstidens vind og vejr. 5 raske vandreture ved hav og fjord, i store åbne vidder, bakker, bølger og i skovens dybe stille ro. Storslåede landskaber, og magiske naturoplevelser, naturglæde - godt for krop og sjæl. Turene krydres med fortællinger fra egnen, om folk, flora og fauna, og årstidens små og store mirakler. Vi går uanset vejr og vind, så medbring godt udetøj og sko.
Busture ud til vandreturenes startsted.
Betaling på valgfaget 250 kr.

v/Julietta P. Jensen

LIVETS GANG I LIDENLUND - ET MYLDER AF MINDER FRA LAND OG BY

Husker I smagen af Richs kaffe, lugten af løbesod, tyskernes indtog i landet eller måske I husker, da mor fik fryser, og far fik folkevogn?
Kort sagt skal vi på en nostalgisk tidsrejse hos lokale virksomheder, på egnens museer og møde lokale ildsjæle, der sammen med os skal finde ind til kernen af, om alting nu også var bedre i gamle dage.
Kurset har Vestjylland som omdrejningspunkt, og vi skal beskæftige os med, hvordan livet har udviklet sig, ikke kun på landet men også i byen - og hvad vil være mere naturligt end at tage den lune og humoristiske tilgang til opgaven, som Gantriis fangede i striben ”Livets gang i Lidenlund”.
Vi skal også se lidt nærmere på, om Lemvigs geografiske placering er så langt væk fra København, at Udkantsdanmark ikke er nået herud endnu? Og om der fortsat er en rest af de ”ægte vilde” derude på heden.
Betaling på valgfaget max 250 kr.

v/Jens Hedevang

MENTAL TRIVSEL

Med teorier om systemisk relations-psykologi på den ene side og kursisternes livsklogskab på den anden, vil vi i fællesskab bruge dette forløb til at blive klogere på os selv og de historier, der har gjort os til dem, vi er. En lang række ”personlige” livstemaer er faktisk fælles for os alle og hører til bestemte faser i livet. Vi vil blive klogere på os selv ved at fortælle om egne historier og ved at lytte til andres. Forløbet her vil være en vekselvirkning mellem oplæg om teori og praksis, fælles refleksioner og erfaringsopsamling - fra Kierkegaard, Gergen og Brinkman til deltagernes egne historier

v/Gitte Bitsch

MALERI

Britt arbejder med maleri i sit daglige virke som kunstner. I undervisningen skal vi arbejde med:
-Teknikker/metoder
-Komposition
-Nysgerrighed/leg
-Farvelære
-Indtryk/udtryk
-Evt. computer/overheadoverførsler.

Kurset henvender sig til øvede såvel som nybegyndere.
Der er ingen facitlister, vi skal sammen eksperimentere og finde jeres billedsprog og udforske det.
Det vigtigste er, at I har lyst og mod til at være nysgerrige og måske prøve nye veje. I vil blive guidet både fælles på holdet såvel som individuelt.
En mindre betaling til materialer må påregnes.

v/Britt Fage