Valgfag - Litteratur & Filosofi 2022

FILM TIL DISKUSSION

Kursus 5

Vi kryber sammen i mørket, antænder projektoren og ser skønne film.
Vi fordyber os i filmhistoriens særlige epoker, dansk films storhed, da lyd var en saga blot. Vi kigger mammut-instruktører over skulderen og aflurer deres særlige bedrifter. Hvad bidrager film som kunstart med i vores opfattelse af og fortælling om verden? I højskolens rum og fællesskab tager vi diskussionen og bliver klogere på det, vi ikke kommer frem til på egen hånd. Og selvfølgelig skal vi en tur i biografen.
Betaling på valgfaget er 150 kr.

v/Lise Rokkjær

FRANSKE LITTERÆRE GODBIDDER OG FILOSOFISKE SMULER

Kursus 5 & 28

"Touren" går til Frankrig. Vi dykker ned i gammelt og nyt lige fra Marcel Proust og Albert Camus til den populære nutidige forfatterinde Delphine de Vigan. Eventyrbogen" Den lille Prins af Antoine de Saint-Exupéry læser vi bidder af og krydrer det hele med filosofiske eksistentielle smuler af Søren Kierkegaard og Jean Paul Sartre.

v/Marianne Gyldenkærne

GOD BOG - SKØN FILM

Kursus 39

Vi skærper blikket og kigger den gode roman efter i skrivningen - og så slukker vi lyset, og ser den fortryllende bog blive omsat til magiske billeder. Hvad er det der sker, når de billeder vi selv danner under læsningen, bliver skiftet ud med instruktørens panoramabilleder? Sammen bliver vi klogere på vejen fra bog til billede. Vi skal se, lytte, læse og diskutere - alt sammen i godt højskolefællesskab.
Betaling på valgfaget er 150 kr.

SPROG FOR SJOV

Kursus 10

Vi mødes i et smil - fra det skæve til det brede smil som sproget kan frembringe.
Benny Andersen, Per Vers, Dan Turéll. Mænd med store sproglige underfundige evner.... Mon der findes kvinder magen til? Vi vil lytte, se og læse og sikkert også sætte lyd på smilene.