Natur & Bevægelse i 2023

MENTAL SUNDHED

Kursus 13

Med teorier om systemisk relations-psykologi på den ene side og kursisternes livsklogskab på den anden vil vi i fællesskab bruge dette forløb til at blive klogere på os selv og de historier, der har gjort os til dem, vi er. En lang
række personlige livstemaer er faktisk fælles for os alle og hører til bestemte faser i livet. Vi vil blive klogere på os selv ved at fortælle om egne historier og ved at lytte til andres. Forløbet her vil være en vekselvirkning mellem oplæg om teori og praksis, fælles refleksioner og erfaringsopsamling, fra Kierkegaard, Gergen og Brinkmann til deltagernes egne
historier. Betaling på valgfaget er max 100 kr.

v/Gitte Bitsch

VINTER-/SOMMER-/ NATURVANDRINGER VED HAV & FJORD, 4-6 KM

Kursus 5, 13, 21 & 39

Vind i håret og skumsprøjt - naturglæde og nærvær. Ud og mærke årstidens vind og vejr på 5 udvalgte vandreture ved hav og fjord, i store åbne vidder, med bakker og bølger og i skovens dybe stille ro. Unikke landskaber og forunderlige naturoplevelser - naturglæde, godt for krop og sind. Turene krydres med fortællinger fra egnen om folk, flora og fauna.
Vi går uanset vejr og vind, så medbring praktisk og godt udetøj og sko. Betaling på valgfaget er 250 kr.

v/Julietta Jensen

SVAMPE, SKOVKOMFURER OG SANSELIGE SMAGSOPLEVELSER

Kursus 29

Tag med på svampejagt i skov og krat. Lær en håndfuld gode og sikre spisesvampe at kende på ture rundt i vidunderlige Vestjylland. Vi indsamler svampe, tilbereder simple og enkle retter på skovkomfurer i skoven, og på
SeniorHøjskolen. Vi vil også indsamle planter og lave et par kryddersnapse. Vi har alle sanser åbne, og griber de naturoplevelser, vi møder på vores vej. Medbring godt og praktisk udetøj - vi er ude uanset vind og vejr.
Betaling på valgfaget er 200 kr.

v/Julietta Jensen

UD I DET BLÅ - EFTERÅRSVANDRINGER, 4-6 KM

Kursus 33

Har du lyst til gå og opleve en, ikke uvæsentlig, del af Danmarks kyst, som ligger langs den vestlige del af Limfjordens krumninger? Her er landskabet meget smukt og varieret og af afvekslende karakter. "Ud i det blå" fører os ad smalle stier, under høje træer, langs store skrænter i et stort åbent landskab med et vidt udsyn over fjord og hav - dansk efterår, når det er bedst. Har du lyst til at gå, hvor himlen er klar og blå, så på med støvler og rygsæk og ud i den vestjyske natur.
Betaling på valgfaget er 200 kr.

v/Knud Sørensen

QI GONG,TAI CHI, PILATES OG VANDGYMNASTIK

Kursus 21, 29, 33 & 39

På dette valgfag vil vi arbejde kroppen godt igennem både i vand og på land. Vi skal træne i vores dejlige varmtvandsbassin og nyde elementets vægtløshed og den smidighed og lethed, som vandet giver til vores øvelser.
Til lands skal vi snuse til både Qi gong, Tai Chi og pilates, som alle kredser om indre ro og balance gennem langsomme
og koncentrerede øvelser. Qi gong og Tai Chi styrker både krop og sind gennem de langsomme øvelser, og giver øget energi, styrker balance, afhjælper ubalancer og mindsker muskelspændinger. Pilates styrker ligeledes din kropsbevidsthed, forbedrer din kropsholdning, og giver dig en stærk og smidig krop. Når du træner pilates, arbejder du
med de små stabiliserende muskler omkring leddene.
Betaling på valgfaget er 250 kr.

v/Anja Christensen