Pressemeddelelse 9. marts 2023

SeniorHøjskolen får støtte til at skabe en forsamlingspark

Højskolen har fået 1.000.000 kr. fra Nordea-fonden til at lave et grønt åndehul, der vil bidrage til at skabe mere aktivitet og fællesskab i Nr. Nissum.

Med 1.000.000 kroner i støtte fra Nordea-fondens Her gror vi-pulje kan SeniorHøjskolen nu igangsætte etableringen af ”Degnemarken”. Højskolen har arbejdet med udfoldelse af ideen gennem længere tid.

Forstander Jesper Vinther er begejstret over støtten:

”Hvor er vi bare heldige”, jubler en meget glad forstander: ” Vi er så glade for at kunne realisere vores tanker om at få skabt en stor forsamlingshave med frugttræer, vilde engblomster, sansehave, motionsredskaber og et stort orangeri”.

Med projektet ønsker SeniorHøjskolen at skabe en park, hvor byens borgere og mange uddannelsesinstitutioner sammen med højskolens kursister kan blive inspireret til et grønnere liv, der er fyldt med lys, luft og fællesskab.

”Vi ser frem til at skabe en park, hvor vi kan mødes og tale om, hvordan vi sammen kan arbejde med bæredygtighed, biodiversitet, håb og handlekraft”, fortæller SeniorHøjskolens formand, Frede Krøjgaard.

SeniorHøjskolen har som motto for projektet, at ”et godt seniorliv er et grønnere seniorliv”.

29,1 mio. kr. til 45 grønne byoaser

SeniorHøjskolens etablering af ”Degnemarken” er et af 45 projekter, der samlet modtager 29,1 mio. kr. fra Nordea-fondens Her gror vi-pulje, der uddeles til projekter, der får bynaturen til at gro og fællesskabet til at vokse.

"Vi er enormt begejstrede over den idérigdom og det engagement, de støttede projekter er udtryk for. Danmark er fyldt med både frivillige ildsjæle og professionelle aktører, der virkelig lægger sig i selen for at fremme fællesskabet, bæredygtigheden og det gode liv i byerne,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Der uddeles igen midler fra Her gror vi-puljen i juni 2023, når projekter fra anden ansøgningsrunde får svar. Der er i alt 50 mio. kr. i puljen, som ikke længere kan søges.

SeniorHøjskolen
Forstander Jesper Vinther
jesper@seniorhoejskolen.dk
Tlf. : 30106420

Nordea-fonden:
Kommunikationskonsulent
Marianne Løth
Mlp@nordeafonden.dk

Om Nordea-fonden

•     Nordea-fonden har et almennyttigt formål og støtter projekter, som fremmer gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur.

•     Med Her gror vi-puljen uddeles i 2023 50 mio. kr. til projekter, som bynaturen til at gro og fællesskaberne til at vokse. Projekterne støttes med mellem 200.000 kr. og 1 mio. kr.

•     Se liste over støttemodtagere på nordeafonden.dk/her-gror-vi