Samfund & Historie i 2023

BESÆTTELSESTIDENS HISTORIE

Kursus 13 & 21

Vores forældres og vores opvækst er virkelig præget af besættelsestidens historie. Hvad enten, det er dens historiske forløb eller indflydelsen på danskernes hverdag med mørkelægning og rationering, så kom det til at præge dem, der oplevede det. Mange har hørt: "Husk at slukke lyset!" "De der sko kan vist godt holde lidt længere!" Eller måltider
baseret på levninger. Men besættelsestiden har også andre perspektiver. Den var med til at forme opbyggelsen af det velfærdssamfund, som kom ud af efterkrigstiden, hvor staten overtog mange af de opgaver, familien før havde løst. Og endelig i det store perspektiv demokratiets sejr over diktaturerne. Skabelsen af en ny verdensorden, hvor krig skulle afløses af forhandling. I dag ting, der måske kan virke naive, men for generationerne dengang et håb og løfte om en ny og fredelig verden.

v/Asger Gyldenkærne

HVAD TROR DANSKERNE PÅ?

Kursus 5 & 13

I Danmark er der 185 anerkendte trossamfund - herunder 121 kristne, 28 muslimske og 16 buddhistiske. 73 % af befolkningen er medlemmer af folkekirken, og næsten en fjerdedel af alle danskere tror på reinkarnation.
Book en fjernhealing over facebook eller tag til "Gud og Burger" i den lokale kirke. Skriv til en synsk brevkasseredaktør i dit yndlingsugeblad eller deltag i Eid-festen i slutningen af ramadanen. Det religiøse landskab i Danmark er mangfoldigt, og vi skal i dette valgfag undersøge den levende religion, der er lige omkring os. Betaling på valgfaget er 100 kr.

v/Janni Kjeldager Østergaard

DRONNINGERÆKKEN

Kursus 5 & 21

De fleste kender kongerækken - men hvem var de kvinder, der igennem deres ægteskaber bandt Europas fyrstehuse sammen i et sindrigt net af alliancer og slægtsbånd? På dette valgfag skal vi se nærmere på nogle af Danmarks mest
markante dronninger igennem de sidste tusind år - fra Thyra Danebod til Ingrid af Sverige. Hvem var de? Hvad var deres personlige skæbne? Og hvilken rolle spillede de i deres samtid - politisk og kulturelt. Tag med på en anderledes tur gennem Danmarkshistorien.

v/Astrid Skou Hansen

EUROPA I OPBRUD

Kursus 5 & 13

Store omvæltninger har præget Europa og EU de seneste år. Brexit, pandemi, Ruslands invasion af Ukraine, valget af Olaf Scholz som kansler i Tyskland og meget mere. Det gamle kontinent er i opbrud og under hastig forandring. Både på det økonomiske, militære og klimamæssige område. Med faglige oplæg stiller vi skarpt på en række af de store forandringer, som præger europæisk politik disse år. Et samtaledemokratisk fag for alle, der interesserer sig for samfund og det at være borger i et lille land på et stort kontinent.

v/Niels Bjørn Wied

HØJDEPUNKTER I DANMARKS HISTORIE - 1928 TIL I DAG

Kursus 39

Gennem valgfaget vil vi følge udviklingen fra den store depression og krisesamfundet i 30'erne over besættelsen til de glade 60'ere, hvor alt bare buldrede derudaf til en brat opbremsning med oliekrisen i 1973, hvor vi alle måtte skrue ned for varmen og ikke køre i bil om søndagen. Det var også en periode, hvor der flere gange blev sat spørgsmålstegn
ved demokratiet, og hvor den idealistiske tilgang blev afløst af materialisme, og hvor mangelsamfundet blev erstattet af brug-ogsmid-væk-samfundet. Vi fik det på mange måder bedre - men blev vi lykkeligere?

v/Asger Gyldenkærne

VIKINGERNES VESTJYLLAND

Kursus 33

Oplev vikingernes Vestjylland. Igennem ture ud i landskabet og foredrag på højskolen bliver vi klogere på, hvem vikingerne egentlig var, og hvorfor de på få hundrede år formåede at skabe et Nordsøimperium og rejse så langt
væk som til Bagdad og Canada. Vi opsøger vikingernes landskaber og ser, hvor de boede, hvor de begravede deres døde, og hvor de færdedes til lands og til vands. Og så kigger vi nærmere på, hvem vikingerne mon er i dag. Følg med i Vikingernes fodspor og oplev Vestjylland, som det så ud for 1000 år siden. Betaling på valgfaget er maks. 250 kr.

v/Astrid Skou Hansen

STORE TALER, DER FORANDREDE VERDEN

Kursus 29 & 39

Kennedy, Reagan og Obama - USA har sendt mange store talere ind i det Hvide Hus gennem tiden. Selvom slagord som "Ich bin ein berliner" og " Mr Gorbachev tear down this wall" er mejslet ind i evigheden, så har resten af verden også frembragt store talere, der med deres ord indvarslede forandring og nye tider i Verdenshistorien. Glæd dig til et valgfag, hvor Churchill, Zelenskyj og mange andre vil sætte rammen. Hvor vi undersøger store personligheder og de store forandringer, der fulgte i kølvandet på deres taler.

v/Niels Bjørn Wied