Omtale - Johanne Buur Okkels

Højskolelærer & kunsthistoriker

Jeg er bachelor i kunsthistorie og filosofi og cand. mag. i idéhistorie. Derudover har jeg læst nogle fag ved teologistudiet, arbejdet som kirke- og kulturmedarbejder og som underviser ved bl.a. Jyderup Højskole.

Jeg er optaget af kunst, der kan bevæge os og sætte tanker, forestillingsevne og samtaler i gang. I kunsten ligger der en fortolkning af tilværelsen, som vi kan spejle os i som mennesker og derved få øje på sider af menneskelivet, samfundet og historien, som det er værd at beskæftige sig med. Jeg er altid på udkig efter både tekster og billedkunst, der vidner om tidligere tiders verdensanskuelser eller berører eksistentielle, filosofiske og religiøse spørgsmål om livet, døden og kosmos. Derudover finder jeg stor glæde i kreative og kunstneriske aktiviteter, hvor der er et samspil mellem refleksion og hændernes arbejde.

Den vestlige filosofihistorie og kunsthistorie vidner om, at vi aldrig bliver færdige med at bearbejde og reflektere over de store spørgsmål; at livet på sin vis forbliver en gåde, og derfor er der al mulig grund til at forblive nysgerrig. Når vi undrer os i et fællesskab, så bliver vi mindet om, at verden er et spændende sted, hvor man kan blive ved med at gøre nye opdagelser og få nye indsigter.