Valgfag 2024 - Kunst & Kultur

KUNST & KULTUR

10 MUSEER PÅ 5 DAGE

Kursus 13 - 29

Oplev en perlerække af vestjyske kulturinstitutioner, når vi tager på tur til egnens museer og bliver klogere på kunst- og kulturlivet i Nordvestjylland. Mange af egnens museer er blevet omskabt i løbet af de seneste år, og det danner udgangspunkt for en række stærke kulturoplevelser. Vi besøger blandt andet det nye Museum i Thisted, Nationalparkcentret i Vorupør, Holstebro Museum og Holstebro Kunstmuseum. I dette valgfag skal vi over fem dage rundt i historien, kunsten og kulturens verden. Vi vil blive præsenteret for et bredt udvalg af museumsudstillinger, fra de helt traditionelle, til de eksperimenterende og nyskabende. Undervejs taler vi sammen om, hvad der gør en museumsoplevelse god, hvilke formidlingsgreb der virker, og hvad der skal til for at ramme os som publikum og skabe en oplevelse, som vi bliver ved med at huske.  Ekskursionsudgift 250 kr.

FRYD FOR ØJET - KUNSTHISTORIE & BILLEDANALYSE

Kursus 39

Du kan få større udbytte af kunst, når du har nogle redskaber til at åbne kunsten med. I valgfaget arbejder vi med metoder til at analysere maleri og skulptur.  Hvordan læses et realistisk, et abstrakt, et surrealistisk eller et konceptuelt værk? I valgfaget tager vi så vidt muligt udgangspunkt i de kunsthistoriske perioder, som interesserer dig. Vi vil besøge et af de lokale kunstmuseer, som præsenterer den mest relevante udstilling i forhold til valgfaget. Ekskursionsudgift 100 kr.

v/Kristian Tikjøb

KULTUREKSPEDITIONER

Kursus 13 - 39

Vi skal på ekspedition til Thyborøn på den yderste revle mellem ’æ haw’ og ’æ fyver’ - samt andre lokaliteter på den barske vestkyst. Sir Francis Beauforts vindstyrkeskala går ”kun” fra 0-12. Denne skala blev i Thyborøn sprængt igen og igen. Om det er grunden til, at man i dag måler vindens hastighed i meter/pr. sekund, skal være usagt .... men det er en ”vindfast” opfattelse i Thyborøn! Et besøg på fiskeauktionen, som er en af de største i DK, vil også være på programmet, og måske kan vi få en aftale med det lokale søredningsvæsen om et besøg. En rask gåtur (3-4 km) langs havet, hvor vi får Beauforts skala afprøvet og oplever besættelsesmagtens solide betonbyggeri under 2. Verdenskrig. En tur længere nede af den jyske vestkyst, bliver der også plads til. Måske møder vi de legendariske ”Transsisters” -en gruppe på to pensionerede søstre, som kan få sveden frem på en hver buschauffør! Valgfaget starter med foredrag/oplæg til de spændende oplevelser, der venter i vinden!  Ekskursionsudgift 200 kr.

v/Peder Laursen

KUNSTENS MANGE ANSIGTER - STILHED, PASSION OG STORE ARMBEVÆGELSER

Kursus 5

Kunst er mange ting. Håndværk og lidenskab. Former, farver og fis i en hornlygte! I dette kursus dykker vi ned i kunstens sammensatte verden - både konkret og filosofisk. Med afsæt i alt fra malerier, skulpturer til installationer og madkunst, kortlægger vi kunstens adskillige udtryk. Vi vil snuse til kunstretninger op gennem kunsthistorien og zoome ind på selve rammesætningen - hvordan omgivelserne også påvirker vores blik. Imens vinterkulden bider udenfor, vil vi varme os ved passionen for kunsten og gå i fodsporene af billedhuggeren Sonja Ferlov. Med stærk kaffe i kruset kommer vi omkring emner som kunstens betydning for os rent individuelt såvel som på samfundsplan. For hvorfor har vi brug for det kunstneriske? Hvad er det særlige, kunsten kan? Kurset er for dig, der er nysgerrig på kunstens verden. Som måske selv er passioneret og ønsker at blive yderligere inspireret. Ekskursionsudgift 100 kr.

v/Julie Jane Nissen