Valgfag 2024 - Litteratur & Filosofi

LITTERATUR & FILOSOFI

ERINDRINGSSKRIVNING

Kursus 21

Alle kan skrive deres erindringer! Med skribenttricks og overskuelige øvelser kommer du i gang – eller arbejder videre – med at skrive dine erindringer. Vi bruger både mundtlige og skriftlige øvelser, og de kan handle om alt fra din barndoms måltider til dit livs højdepunkter og vanskelige stunder. Vi afprøver forskellige former og hjælper hinanden med at formidle stoffet, så det står lysende klart, også for eftertiden.

v/Maja Lucas

FRANSKE LITTERÆRE GODBIDDER OG FILOSOFISKE SMULER

Kursus 5

”Touren” går til Frankrig. Vi dykker ned i gammelt og nyt lige fra Marcel Proust og Albert Camus til den populære nutidige forfatterinde Delphine de Vigan. Eventyrbogen ”Den lille Prins” af Antoine de Saint-Exupéry læser vi bidder af og krydrer det hele med filosofiske eksistentielle

v/Marianne Gyldenkærne

STREJFTOG I 200 ÅRS DANSK LITTERATUR

Kursus 21

Valgfaget giver et overblik over de vigtigste perioder i dansk litteratur fra omkring 1830 og frem, men omtaler også forfatterskaber, der ikke rigtig er kommet med i den typiske litteraturhistorie. Værker fra billedkunst og musik inddrages til yderligere belysning af perioderne. Teksterne er hentet fra adskillige genrer, for eksempel digte, noveller, erindringer, romaner og skuespil. Tilsammen giver de et indblik i, hvad litteraturen til forskellige tider har haft at sige om emner som for eksempel ægteskab og parforhold, mennesket og det religiøse, individet og fællesskabet, traditionen og det moderne. Tekstuddragene er korte og kan læses på stedet, oplæsning og videoklip supplerer læsningen. Deltagerne skal ikke læse noget på forhånd.

v/Peter. J. O. Rasmussen