Valgfag 2024 - Samfund & Historie

SAMFUND & HISTORIE

BESÆTTELSESTIDENS HISTORIE

Kursus 5

Vores forældres og vores opvækst er virkelig præget af besættelsestidens historie. Hvad enten, det er dens historiske forløb eller indflydelsen på danskernes hverdag med mørkelægning og rationering, så kom det til at præge dem, der oplevede det. Mange har hørt: ”Husk at slukke lyset!” ”De der sko kan vist godt holde lidt længere!” Eller måltider baseret på levninger. Men besættelsestiden har også andre perspektiver. Den var med til at forme opbyggelsen af det velfærdssamfund, som kom ud af efterkrigstiden, hvor staten overtog mange af de opgaver, familien før havde løst. Og endelig i det store perspektiv demokratiets sejr over diktaturerne. Skabelsen af en ny verdensorden med internationalt samarbejde, og hvor krig skulle afløses af forhandling. Ting, som måske i dag kan virke naive, men for generationerne dengang var et håb og løfte om en ny og fredelig verden. Betaling på valgfaget er 100 kr.

v/Asger Gyldenkærne

HVAD TROR DANSKERNE PÅ?

Kursus 13 - 33

I Danmark er der 185 anerkendte trossamfund - herunder 121 kristne, 28 muslimske og 16 buddhistiske. 73 % af befolkningen er medlemmer af folkekirken, og næsten en fjerdedel af alle danskere tror på reinkarnation. Det religiøse landskab er mangfoldigt, og på dette valgfag bliver vi klogere på, hvad danskerne egentlig tror på. Vi skal tale om Folkekirken i 2024 – hvordan ser den ud, og hvor er den på vej hen? Vi skal undersøge Islam i Danmark og stille skarpt på, hvordan det foregår, når man holder ramadan. Vi skal overveje, hvorfor buddhismen er populær i vesten, og så skal vi dykke ned i det spirituelle Danmark med afdødekontakt, engle og fjernhealing. Betaling på valgfaget er 100 kr.

v/Janni Kjeldager Østergaard

HØJDEPUNKTER I DANMARKS HISTORIE

Kursus 21

Danmarkshistorien er jo ikke beskrivelsen af en rolig, fremadskridende proces, der fører til skildringen af det Danmark, vi kender i dag. Det er derimod dramatiske episoder, der har givet udviklingen drejninger, som har haft store konsekvenser. Som et eksempel reformationen - ikke bare betød den et kirkeligt sporskifte på længere sigt men også en betydelig styrkelse af kongemagten og skabte grundlaget for de kirkelige brydninger i 1800-tallet. Vi vil på kurset tage sådanne centrale temaer op og se på deres langtidsbetydning for udviklingen. Det kan være emner som Vikingetiden, Middelalderen, reformationen, den folkelige rejsning i 1800-tallet, højskolen og systemskiftet samt besættelsestiden. Betaling på valgfaget er 100 kr.

v/Asger Gyldenkærne

I RUSLANDS SKYGGE

Kursus 13 - 21

I disse år kaster Putins Rusland lange faretruende skygger over omverdenen. Fra Baltikum i nord, Belarus i midten og Ukraine i syd, skaber truslen fra den store nabo rystelser under fundamentet for landenes selvstændighed. Mød øst er de kaukasiske republikker og stanlandene blevet centrale i stormagtspillet mellem Rusland, Kina og Tyrkiet - og etniske spændinger risikerer igen at bryde ud i lys lue. På valgfaget ser vi nærmere på Rusland og dets naboer, og på den forandrede sikkerhedsorden som Putin har skabt i Europa, Centralasien mm.

STORE TALER

Kursus 33

Kennedy, Reagan og Obama - USA har sendt mange store talere ind i det Hvide Hus gennem tiden. Selvom slagord som ”Ich bin ein berliner” og ” Mr Gorbachev tear down this wall” er mejslet ind i evigheden, så har resten af verden også frembragt store talere, der med deres ord indvarslede forandring og nye tider i Verdenshistorien. Glæd dig til et valgfag, hvor Churchill, Zelenskyj og mange andre vil sætte rammen. Hvor vi undersøger store personligheder og de store forandringer, der fulgte i kølvandet på deres taler.

STORM OVER EUROPA

Kursus 29 - 39

Europa er forandret. Det gamle kontinent slår sprækker, og der er oprørte vande i flere af EU’s store lande. Jordskredsvalg forandrer både nationalstater og EU institutionernes arbejde. I 2024 er der valg til Europa Parlamentet, i en tid hvor kontinentet er under hastig forandring. I lyset af Ruslands invasion af Ukraine, EP-valget og de globale forandringer, der finder sted i de her år, undersøger vi Europas politiske tilstand anno 2024.

VIKINGERNES VESTJYLLAND

Kursus 33

Oplev vikingernes Vestjylland. Igennem ture ud i landskabet og foredrag på højskolen bliver vi klogere på, hvem vikingerne egentlig var, og hvorfor de på få hundrede år formåede at skabe et Nordsøimperium og rejse så langt væk som til Bagdad og Canada. Vi opsøger vikingernes landskaber og ser, hvor de boede, hvor de begravede deres døde, og hvor de færdedes til lands og til vands. Og så kigger vi nærmere på, hvem vikingerne mon er i dag. Følg med i Vikingernes fodspor og oplev Vestjylland, som det så ud for 1000 år siden. Betaling på valgfaget er maks. 250 kr.