Valgfag 2024 - Musik & Sang

MUSIK & SANG

100 ÅR PÅ HITLISTEN

Kursus 29 - 39

”Velkommen til den anden gennemgang af ugens Top 20”. Sådan lød det fra Jørgen Mylius d. 29. januar 1963. Den danske ungdom lyttede til pigtrådsmusik og dansede i ungdomsklubberne til Peter Belli, The Cliffters og mange flere. Denne historie og mange andre, dykker vi ned i på dette valgfag, hvor vi stiller skarpt på de sidste 100 års populære musik. Vi begynder i 1920erne, da jazzen kommer til Danmark, bevæger os til revyviserne og Alsangen under besættelsen.  Herfra går vi til pigtrådsmusikken i 60erne, protestmusikken i 70erne og 80ernes mange kærlighedssange. Vi afslutter ugen med at kigge på sange fra de sidste 20 år og taler om opskriften på et sikkert hit. Kom med på en musikalsk rejse tilbage til din ungdom og lad dig rive med af 100 års musik fra hitlisten.

v/Janni Kjeldager Østergaard

DANSK ROCKMUSIK FRA 50’ERNE TIL 80’ERNE - DEN MUSIK, DER FORMEDE OS

Kursus 13 - 33

På valgfaget skal vi lytte til musikken, tale om mennesker og miljø – og sætter det hele ind i en sammenhæng med tiden. På valgfaget bliver der lavet en række tematiske nedslag i perioden, og vi skal høre om bl.a. dansk kvinderock, protestsange fra Cæsar til Steffen Brandt, den amerikanske indflydelse i dansk rock, den politiske musik i 70´erne og meget mere.

v/Henrik Adler

DE NYE SANGE I HØJSKOLESANGBOGEN

Kursus 21 - 39

Højskolesangbogen har fået 151 nye sange. Nogen kender vi allerede, mens andre sange er så nye, at de er skrevet til højskolesangbogen, der udkom i november 2020. Så vil du lære nogle de nye sange at kende - og høre om deres komponister og forfattere, så kom og syng med. Vi synger med den stemme, vi har.

v/Jesper Vinther & Martin Ravn

KLASSISKE MESTERVÆRKER

Kursus 29

Den klassiske musikverden er forunderlig, vidunderlig og uudtømmelig. Vi vil lytte til klassisk musik, og gå i dybden med historien bag. Vi vil se lidt på opbygningen af værker og gennemgå et enkelt værk, som vi skal lytte til i sin fulde længde. Vi skal opleve, nyde, ”smage” og forhåbentlig blive lidt klogere, men også bare lære at modtage uden at analysere eller gennemgå. Forsøge at finde sin egen oplevelse og historie i musikken. Dette er for dig der kan lide klassisk musik, men også for dig der gerne vil prøve at udforske genren. Et oplysende og lærerigt nydelsesfag med masser af guf for øregangene.

v/Ole Jørgensen

SMURTE STEMMELÆBER OG GODE BEN

Kursus 13

Fællessang og vandreture på 3-5 km. Fællessang og natur. Hvis man nu sætter disse to ting sammen, så er det et godt grundlag for en helt unik oplevelse. Vi vil veksle mellem fællessang og vandreture, synge sange fra bl.a. Højskolesangbogen, viser, revy og gode hits – kort og godt synge for fuld udblæsning. Vi tager en tur til hav og fjord men vandrer også rundt i det lokale og se på det smukke der er lige i baghaven. Gåturene vil ikke være anstrengende men vil være i kuperet og ujævnt terræn – vi skal nyde naturen og den friske luft. Længden er ca. 3-5 km. Er det lige noget for dig, så tag de gode ben med dig, så smører vi stemmelæberne sammen. Betaling på valgfaget er 200 kr.

v/Ole Jørgensen

SYNG, SYNG, SYNG

Kursus 5

Vi skal synge af hjertets lyst og af karsken bælg – med den stemme vi har. Sangene finder vi i højskolesangbogen – men også mange andre steder. Vi vil synge med godt humør – for der findes bare så mange gode sange, hvor tekst og melodi beriger hinanden. Måske vil der også blive tid til at synge en kanon og lave lidt ”kor-sjov” med enkel flerstemmighed.

v/Ole Jørgensen & Jesper Vinther