5. juni 2024 19B | 05.06 - 16.06.24 | 19.345 KR | 12 dage

EKSKLUSIV højskolerejse: Gotland på kryds og tværs, kulturhistoriske traveture, 4-5 km/dag

19B – Gotland på kryds og tværs, kulturhistoriske traveture, 4-5 km/dag
v. Astrid Skou Hansen

Vi oplever de enestående historiske spor af Gotlands dramatiske historie med base i Hansestaden Visby, som er UNESCO-verdensarv. Som bonus får vi både rauker, fossiler, orkidéer og fuglefjelde.

FORBEREDELSESKURSET
Vi starter i Nørre Nissum med et forberedelseskursus, hvor vi får lejlighed til at skabe det fællesskab, der gør en højskolerejse til noget særligt; lærer hinanden at kende, så vi føler os som et hold, når vi tager afsted. Dernæst bliver vi inspireret til gode rejseoplevelser med 3 foredrag om Gotland:
-Gotlands landskaber og natur
–Gotlands historie
–Fuglemaleren Lars Jonsson og Asger Jorn.

Om eftermiddagen tager vi ud og traver i vidunderlige Vestjylland ved hav og fjord. Vi skal også vandre i bævernes fodspor i Klosterheden Plantage og i smeltevandsbakkerne ved Gudum. Et højskoleophold fyldt med fysisk aktivitet, samvær, glæde og energi samt natur- og kulturoplevelser.

GOTLAND
Kurset byder på ture i Gotlands skønne natur og kulturlandskab i juni måned, hvor øen præsenterer sig fra sin absolut smukkeste side, med blomstrende orkidéer, bugnende fuglefjelde og kridhvide kalkstensklipper. Vi har valgt en buket af de bedste oplevelser på den enestående ø, og oplever Gotlands fantastiske kultur og forhistorie med besøg i bl.a. kirker, på museer og ved forhistoriske lokaliteter. Vi befinder os midt i kulturen og historien, og bevæger os igennem både strand, eng, klipper og igennem ruiner, for at opsøge orkideer, fuglefjelde og forhistoriske monumenter. Så snør vandreskoene og pak rygsækken med både solcreme og regnjakke og tag med på eventyr i den gotlandske natur.

Vi bor på lækkert hotel centralt i Visby alle 6 dage med rig mulighed for at nyde den gamle middelalderbys mange spændende oplevelser. Under rejsen har vi helpension, og alle entréer er betalt – det eneste, du selv skal betale, er drikkevarer.

Hvert hold (19A - lange vandreture og 19B - kulturhistoriske traveture) er sammen i en mindre gruppe på max 25 personer med hver sin rejseleder, så vi får mulighed for fordybelse og for at udfolde de særlige fokusområder for hvert af kurserne. Begge hold kører sammen, når det giver mening, og vi vil opleve rigtig meget sammen, men også ting hver for sig.

Den 10. juni rejser vi til Gotland.

EKSKURSIONER PÅ GOTLAND:

• Hansestaden Visby
• Ringmuren
• Gotland museum - Fornsalen
• Store Karlsö
• Ekstakysten
• Fröjel
• Närsholmen
• Gälrum
• Vämlingbo Præstegård
• Hoburgen
• Husrygg