Valgfag - kursus 13, 2022

VALGFAG 1

MUSICAL

Musical i fuld udvikling.
Vi skal se på udviklingen fra start til i dag - historien bag den spæde start og til det det er blevet til i dag. Hvorfor tog det så lang tid inden musicalen slog igennem i Danmark? Vi vil se på de forskellige perioder og stilarter i Musicalgenren - fra de klassiske til de mere rockede. Fiktionen i historien til de "based on a true story" musicals - politik, skjulte dagsordner, provokation m.m. Vi skal se et par hele musicals og en masse små klip fra de forskellige perioder.

v/Ole Jørgensen

BALTISKE FILMSTUMPER

Balterne er nok bedst kendt for den syngende revolution, men de er faktisk også verdensmestre i at lave poetiske dokumentarfilm. Efter korte oplæg ser vi hele eller dele af nogle af de bedste. Bagefter er der hyggelig samtale om filmene, balterne og hvordan den poetiske dokumentar adskiller sig fra resten af genren

v/Niels Bjørn Wied

FRA GÅTUR TIL TANKEGANG

Korte gåture 3-4 km. Vi skal i løbet af valgfagstimerne spadsere, slentre, flanere og gå med eftertænksomhed. Vi begiver os ud i felten på særlige gode gå-steder, i digteres fodspor, med historiens vingesus i håret. Som vandringsmanden tager vi på fodrejse, betræder alheden, det forjættede åbne land og flanerer i byrummet. Og vi hører alverdens vandringshistorier fra HC. Andersen til Dan Turéll. Betaling på valgfaget er 250 kr.

v/Knud Sørensen

KERAMIK FOR BEGYNDERE

Kan du lide at bruge dine hænder kreativt? Så er keramik måske noget for dig. Vi skal arbejde med de teknikker, der er ligetil at gå i gang med for en begynder - Kvætsning, pølseteknik, pladeteknik og modulering. Selvom du er begynder, kan du sagtens lave noget flot og funktionelt i keramik, der kan dekorere hjemmet eller bruges i køkken og stue. Der vil være håndgribelige opgaver at gå i gang med og rum til, at din egen fantasi kan sætte sit personlige præg på leret. Udgifter til materialer må påregnes (maks. 250 kr.)

v/Johanne Kirstine Buur Okkels

VALGFAG 2

NATURVANDRINGER 4-5 KM

Tag med ud og fang årstiden på dejlige ekskursioner i vidunderlige Vestjylland, med fortællinger om årstidens små og store mirakler - fra det mindste kryb og kravl, og det rene pip - til kronhjortens kastestænger, ulvehyl, bævere og gæs i tusindvis. Medbring godt udetøj og sko - vi tager afsted uanset vind og vejr! Betaling på valgfaget er 250 kr.

v/Julietta Jensen

FIND DIN FORTÆLLING

Har du en fortælling, du brænder for at få ud? Så får du her en række tips og værktøjer, der introducerer dig til de mange arbejdsgange der ligger til grund for en bog. Vi øver os også i at skrive i et let og levende sprog, uanset om det er en erindringsbog, vidensdeling fra et langt arbejdsliv, skønlitteratur, eller noget helt andet du gerne vil skrive. I slutningen af kurset vil de der har lyst, få mulighed for at læse et uddrag af deres arbejde op for holdet og få feedback

PILATES

Her vil du få smurt de indre "tandhjul", særligt i ryg, nakke, skuldre samt mave, hofte og bækken området. Der vil også blive tid til ekstra forkælelse af hænder, fødder og åndedræt. Vi skal træne pilates både stående, liggende, med elastik, stokke, bold og i varmtvands bassin. Lave ansigtsyoga, åndedrætsøvelser og dejlige afspændinger. Og der vil også være sjove øvelser for 'de små grå' i form af koordinations-, reaktions- og huskeøvelser. Betaling på valgfaget er 100 kr.

v/Anja Christensen

AKVAREL FOR BEGYNDERE

Har du lyst til at prøve kræfter med at male akvarel? Kurset er for begyndere. Du vil på kurset stifte bekendtskab med akvarellens mange glæder. I værkstedet vil vi gennem øvelser og teori lære at beherske akvarelfarve, papir og pensel. Hvis vejret tillader det, vil vi udnytte at akvarel er ideelt at have med under åben himmel og indfange stemninger og motiver i den storslåede natur omkring højskolen. Udgifter til materialer må påregnes (maks. 250 kr).

v/Mette Kølbæk Christensen