Valgfag - kursus 39, 2022

MUSICALS

Musical i fuld udvikling.
Vi skal se på udviklingen fra start til i dag - historien bag den spæde start og til det det er blevet til i dag. Hvorfor tog det så lang tid inden musicalen slog igennem i Danmark? Vi vil se på de forskellige perioder og stilarter i Musicalgenren - fra de klassiske til de mere rockede. Fiktionen i historien til de "based on a true story" musicals - politik, skjulte dagsordner, provokation m.m. Vi skal se et par hele musicals og en masse små klip fra de forskellige perioder.

v/Ole Jørgensen

VIKINGERNES VESTJYLLAND

På dette valgfag udforsker vi vikingernes Vestjylland. På ture ud i det vestjyske landskab, oplever vi egnen igennem vikingernes øjne, og igennem foredrag bliver vi klogere på, hvordan vi aflæser de spor, de har sat i eftertidens landskab og kultur. Betaling på valgfaget er 200 kr.

v/Astrid Skou Hansen

RUSLAND FOR BEGYNDERE

Få Rusland under neglene og bliv introduceret til kultur og historie. Med små kulturelle smagsprøver dykker vi hovedkulds ned i det store lands rige kulturhistorie. På valgfaget kan du lærer nyt om det russiske folk og deres nation. Som en del af valgfaget bliver du præsenteret for det russiske alfabet.

v/Niels Bjørn Wied

KERAMIK FOR BEGYNDERE

Kan du lide at bruge dine hænder kreativt? Så er keramik måske noget for dig. Vi skal arbejde med de teknikker, der er ligetil at gå i gang med for en begynder - Kvætsning, pølseteknik, pladeteknik og modulering. Selvom du er begynder, kan du sagtens lave noget flot og funktionelt i keramik, der kan dekorere hjemmet eller bruges i køkken og stue. Der vil være håndgribelige opgaver at gå i gang med og rum til, at din egen fantasi kan sætte sit personlige præg på leret. Udgifter til materialer må påregnes (maks. 250 kr.)

v/Anna Bjerre

NATURVANDRINGER 4-5 KM

Tag med ud og fang årstiden på dejlige ekskursioner i vidunderlige Vestjylland, med fortællinger om årstidens små og store mirakler - fra det mindste kryb og kravl, og det rene pip - til kronhjortens kastestænger, ulvehyl, bævere og gæs i tusindvis. Medbring godt udetøj og sko - vi tager afsted uanset vind og vejr! Betaling på valgfaget er 250 kr.

v/Julietta Jensen

JULENS SANGE PÅ NYE OG GAMLE MÅDER

Vi skal synge alle de gode julesange og eksperimentere med at sætte rytmer, bevægelse og små 2. stemmer på sangene. Vi skal eksperimentere med fremførelsen af højskolesangene og "komponere" nye versioner af de kendte sange.

v/Jesper Vinther & Janni Østergaard

PILATES

Her vil du få smurt de indre "tandhjul", særligt i ryg, nakke, skuldre samt mave, hofte og bækken området. Der vil også blive tid til ekstra forkælelse af hænder, fødder og åndedræt. Vi skal træne pilates både stående, liggende, med elastik, stokke, bold og i varmtvands bassin. Lave ansigtsyoga, åndedrætsøvelser og dejlige afspændinger. Og der vil også være sjove øvelser for 'de små grå' i form af koordinations-, reaktions- og huskeøvelser. Betaling på valgfaget er 100 kr.

v/Anja Christensen

ERINDRINGSVÆRKSTED

På dette valgfag får du muligheden for at komme i gang med at skrive dine erindringer. Vi lægger grundlaget ved at tale om, hvem vi skriver for og hvordan, og vi hører andres erindringer.

v/Henrik Adler