Valgfag - kursus 5, 2022

FILM TIL DISKUSSION

Vi kryber sammen i mørket, antænder projektoren og ser skønne film.
Vi fordyber os i filmhistoriens særlige epoker, dansk films storhed, da lyd var en saga blot. Vi kigger mammut-instruktører over skulderen og aflurer deres særlige bedrifter. Hvad bidrager film som kunstart med i vores opfattelse af og fortælling om verden? I højskolens rum og fællesskab tager vi diskussionen og bliver klogere på det, vi ikke kommer frem til på egen hånd. Og selvfølgelig skal vi en tur i biografen.
Betaling på valgfaget er 150 kr.

v/Lise Rokkjær

RUSLAND FOR BEGYNDERE

Få Rusland under neglene og bliv introduceret til kultur og historie. Med små kulturelle smagsprøver dykker vi hovedkulds ned i det store lands rige kulturhistorie. På valgfaget kan du lærer nyt om det russiske folk og deres nation. Som en del af valgfaget bliver du præsenteret for det russiske alfabet.

v/Niels Bjørn Wied

SYSLER & SAMTALE

Kender du det, at man taler bedre sammen, når hænderne er beskæftigede? På dette valghold tager vi de gode, dybe snakke om aktuelle emner, samtidig med, at vores hænder arbejder med strik, tegning eller hvad vi ellers har lyst til at fordybe os i. Hver dag tages et nyt, samfundsaktuelt emne op med et kort oplæg, hvorefter snakken går i små grupper, imens vi arbejder på vores projekter. Du må meget gerne selv medbringe strikketøj, skitseblok eller lignende. Ellers er der mulighed for køb af enkelte materialer på skolen.

v/Astrid Skou Hansen

TRYK MED AKRYLMALING (GELLIPRINTING)

I dette valgfag laver vi flerfarvede tryk med akrylmaling og flerlagede strukturer. Vi vil eksperimentere med at bruge blade, stempler og skabeloner for at danne spændende former og mønstre i vores tryk. Gelliprinting er en teknik, der ikke kræver en trykpresse - og det er derfor nemt at fortsætte derhjemme med gummirulle og gelliplate. Medbring gerne arbejdstøj eller et forklæde, da akrylmaling er svært at få at tøjet. Du kommer hjem med en række unikke kunsttryk og papirer, der kan bruges som billeder, kort, bogbindingspapir mm. Valgfaget er henvendt til begyndere. Udgifter til materialer må påregnes (maks. 250 kr.)

v/Johanne Kirstine Buur Okkels

NATURVANDRINGER 4-5 KM

Tag med ud og fang årstiden på dejlige ekskursioner i vidunderlige Vestjylland, med fortællinger om årstidens små og store mirakler - fra det mindste kryb og kravl, og det rene pip - til kronhjortens kastestænger, ulvehyl, bævere og gæs i tusindvis. Medbring godt udetøj og sko - vi tager afsted uanset vind og vejr! Betaling på valgfaget er 250 kr.

v/Julietta Jensen

HØJDEPUNKTER I DANMARKSHISTORIEN

Danmarkshistorien er jo ikke beskrivelsen af en rolig, fremadskridende proces, der fører til skildringen af det Danmark, vi kender i dag. Det er derimod dramatiske episoder, der har givet udviklingen drejninger, som har haft store konsekvenser. Som et eksempel reformationen - ikke bare betød den et kirkeligt sporskifte på længere sigt men også en betydelig styrkelse af kongemagten og skabte grundlaget for de kirkelige brydninger i 1800-tallet. Vi vil på kurset tage sådanne centrale temaer op og se på deres langtidsbetydning for udviklingen. Det kan være emner som Vikingetiden, Middelalderen, reformationen, den folkelige rejsning i 1800-tallet, højskolen og systemskiftet samt besættelsestiden. Betaling på valgfaget er maks. 100 kr.

v/Asger Gyldenkærne

HØJSKOLESANGBOGEN PÅ NYE OG GAMLE MÅDER

Vi skal synge alle de gode højskolesange og eksperimentere med at sætte rytmer, bevægelse og små 2. stemmer på sangene. Vi skal eksperimentere med fremførelsen af højskolesangene og "komponere" nye versioner af de kendte sange

v/Søren Alstrup

FRANSKE LITTERÆRE GODBIDDER OG FILOSOFISKE SMULER

"Touren" går til Frankrig. Vi dykker ned i gammelt og nyt lige fra Marcel Proust og Albert Camus til den populære nutidige forfatterinde Delphine de Vigan. Eventyrbogen" Den lille Prins af Antoine de Saint-Exupéry læser vi bidder af og krydrer det hele med filosofiske eksistentielle smuler af Søren Kierkegaard og Jean Paul Sartre.

v/Marianne Gyldenkærne