Litteratur & Filosofi 2023

HIMMERLANDSHISTORIER OG LIMFJORDSSANGE

Kursus 21

"Den jyske bevægelse" kaldte Johannes V. Jensen de forfattere, som skrev om folkelige eller landlige emner i begyndelsen af 1900-tallet. Mange af de forfattere blev født på Limfjordsegnen, ikke langt fra højskolen. På dette valgfag læser og diskuterer vi en række 'lokale' forfattere, der har skrevet sig ind i litteraturhistorien - både den danske
og den internationale:
Johannes V. Jensen: Himmerlandshistorier (ca. 1898-1910)
Jeppe Aakjær: Rugens Sange (1906)
Marie Bregendahl: En Dødsnat (1912)
Thit Jensen: Den erotiske Hamster (1919)
Thøger Larsen: Limfjords-Sange (1925)
Vi tager på ekskursion til Jenle, Jeppe Aakjærs hjem, og går ad den lille digterrute (1,7 km). Betaling på valgfaget er 100 kr.

v/Maja Lucas

LITTERATUR & MUSIK

Kursus 5

Vi udforsker sammenhængene mellem litteraturens og musikkens verden. Hvordan ser det ud historisk, og hvordan mødes litteraturen og musikken i dag? Vi lytter til en række nyere udgivelser med musik og litteratur, blandt andre Dan Turell & Halfdan E: "Pas på pengene!" Og digteren Søren Ulrik Thomsens samarbejde med gruppen Det Glemte Kvarter. Vi udforsker også den anmelderroste humorist Stine Pilgaards højskoleroman "Meter i sekundet" (2020) og de digte i bogen, som er blevet til sange i Højskolesangbogen. Vi taler om musikken i litteraturen og det litterære i musikken, og vi diskuterer virkemidler og indsigter fra begge kunstarter.

v/Maja Lucas

3 apr 2024