Valgfag - Sang & musik i 2022

DE NYE SANGE

Kursus 19

Højskolesangbogen har fået omkring 150 nye sange. Vi vil synge en del af dem - og samtidigt arbejde med stemmebrug, indstudering, fremførelse og genrebevidsthed. På holdet vil vi samtidigt prøve at bestemme "den gode sang" og undersøge, hvad der gør en sang sangbar og brugbar til fællessang.

v/Martin Ravn

HUMOR I MUSIKKEN

Kursus 10

Humor findes alle steder og i den grad også i musikken. Vi skal her se på humoren i Den klassiske Musik og i Musicalens verden. Vi møder humoren i dens helt enkle, og dog svære form og så møder vi humoren når den bruges som et budskab. Vi hilser på Mozart, Offenbach, Ravel, Schönberg, Mel Brooks og mange flere...

v/Ole Jørgensen

HØJSKOLESANGBOGEN PÅ NYE OG GAMLE MÅDER

Kursus 5

Vi skal synge alle de gode højskolesange og eksperimentere med at sætte rytmer, bevægelse og små 2. stemmer på sangene. Vi skal eksperimentere med fremførelsen af højskolesangene og "komponere" nye versioner af de kendte sange

v/Søren Alstrup

JULENS SANGE PÅ NYE OG GAMLE MÅDER

Kursus 39

Vi skal synge alle de gode julesange og eksperimentere med at sætte rytmer, bevægelse og små 2. stemmer på sangene. Vi skal eksperimentere med fremførelsen af højskolesangene og "komponere" nye versioner af de kendte sange.

v/Jesper Vinther & Janni Østergaard

MUSICAL

Kursus 13

Musical i fuld udvikling.
Vi skal se på udviklingen fra start til i dag - historien bag den spæde start og til det det er blevet til i dag. Hvorfor tog det så lang tid inden musicalen slog igennem i Danmark? Vi vil se på de forskellige perioder og stilarter i Musicalgenren - fra de klassiske til de mere rockede. Fiktionen i historien til de "based on a true story" musicals - politik, skjulte dagsordner, provokation m.m. Vi skal se et par hele musicals og en masse små klip fra de forskellige perioder.

v/Ole Jørgensen

SJOVE SANGE

kursus 10

Folkeviser, revyviser, vrøvleviser, satiriske og politiske sange og børnesange. Vi vil lytte til og synge en masse sjove sange, og samtidigt finde frem til, hvordan forfatteren og komponisten har sluppet humoren løs i deres tekster og melodier. Hvilke tekstlige og melodimæssige greb har de brugt for at få smilene frem på vores læber?

v/Jesper Vinther

VI SYNGER TO-STEMMIGT

kursus 28

På valgfaget øver vi os i at synge tostemmigt, og vi arbejder med intonation, dynamik, klang og frasering. Har du lyst til at prøve at synge i kor, så er chancen der. Du skal ikke kunne læse noder eller have kor-erfaring på forhånd. Du skal bare være glad for at synge. Måske opfører vi et par af vores kornumre på den sidste aften.

v/Jesper Vinther & Janni Østergaard

1000 ÅRS MUSIKHISTORIE

Kursus 19

Vi vil lave nedslag i musikhistorien fra Middelalderens gregorianske sang og troubadour-sang over renæssance-, barok- og wienerklassik og folkemusik- til den moderne romantiske og impressionistiske musik - og videre til blues, jazz og rock. Musikhistorien har altid rummet både en folkelig og en elitær bane - og vi vil dykke ned i begge fortællinger.

v/Martin Ravn Jensen